maanantai 19. elokuuta 2019


Kurssit ja koulun alku


Kun Gandian kielikurssilta oli todistukset saatu kouraan, oli aika suunnata kohti Valenciaa. Tämä matka taittui mukavasti junalla, matka kesti noin tunnin verran. Valenciassa asuttiin siis ensimmäinen viikko Airbnb kämpässä, kun suurin osa vuokrasoppareista täällä aloitetaan 1. helmikuuta, jollei halua viikosta maksaa koko kuun tai puolikkaan kuun vuokraa. Airbnb siis osoittautui huomattavasti halvemmaksi vaihtoehdoksi.

Koulu alkoi siis infoluennolla, joka järjestettiin vain meille Gandian kielikurssilaisille, sillä muille pakollinen infoluento oli ollut jo edeltävällä viikolla. Infoluennolla käytiin käytännön asioita läpi liittyen kursseille ilmoittautumisiin, toimitettaviin dokumentteihin sekä muihin tärkeisiin asioihin. Kannattaa osallistua! Maanantai 28.1 oli myös ensimmäinen päivä, kun kurssit alkoivat. Ensimmäisten viikkojen aikana alkoi ensin kandikurssit, paitsi 4. vuoden kandikurssit. Myös ensimmäisen vuoden maisterikurssit alkoivat 29 päivä, mutta loput maisterikurssit alkoivat vasta helmikuun puolessavälissä. Myös kurssien loppumisajankohdat vaihtelevat, joka kannattaa huomioida kurssivalinnoissa!

Tällähän siis opiskellaan (paikalliset opiskelevat) hyvin luokkamuotoisesti, eli jokaisella ”kurssilla” on oma ryhmänsä/luokkansa. Tämän ryhmän kanssa he opiskelevat miltei koko tutkintonsa, eli kaikilla on samat pakolliset kurssit ja päivän aikana vain opettaja vaihtuu luokassa. Välillä myös joitakin vaihtareita saattaa eksyä näille kursseille, jolloin saakin paljon katseita osakseen. Luokkamuotoinen opiskelu aiheuttaakin vaihtareille päänvaivaa kurssivalintojen kanssa, sillä päällekkäisyyksiä ei sallita. Pakollisten kurssien lisäksi koululla on tiettyjä kursseja, joita paikalliset saavat valita vapaasti, mikäli kokevat aiheen kiinnostavaksi. Nämä kurssit ovatkin yleensä hieman iisimpiä, eli vaativat vähemmän työtä sekä loppuvat jo huhtikuun aikana. Vapaaehtoisilla kursseilla on myös pääasiassa pienemmät luokkakoot, jolloin myös opetus on tehokkaampaa sekä interaktiivisempaa.

Tällä hetkellä (vko 10-11) täällä on paljon välikokeita, eli osa kursseista on mahdollista suorittaa kahdella välikokeella. Seuraavassa käynkin nopeasti läpi mille kursseille olen täällä nyt osallistunut, sekä mitä mietteitä niistä on herännyt.

11422 Technología de Materiales – 4,5 credits

Kurssia valitessani ajattelin, että kurssi olisi enemmänkin materiaalivalintoja sekä metallurgiaa koskevaa. Kuitenkin ensimmäisten viikkojen aikana kävi selväksi, että kurssi on enemmän tai vähemmän LUT:n Teräsrakenteet 1 -kurssia vastaava kurssi. Kurssi koostuu luennoista, sekä kolmesta laboratoriosta. Luentoja on kaksi kertaa viikossa, ja arvostelu tapahtuu pelkästään tentin perusteella, taikka kahden välikokeen. Opetus ja materiaali on espanjaksi, mutta kokeet on mahdollista suorittaa englanniksi. Opettaja ei kerää nimiä luennoilla, eli yksi niistä harvoista kursseista, joissa ei ole luentopakkoa. Tämä on tietenkin vain yhden opettajan kohdalla, muista ryhmistä ja opettajista en osaa sanoa. Ensimmäisessä labrassa harjoiteltiin käyttämään tunkeumanestettä, magneettijauhetarkastusta sekä ultraäänitarkastusta. Labra kesti 3 tuntia ja labramestari kierteli kyselemässä kysymyksiä kaikilta koko kolmen tunnin ajan.

Välikoe tästä kurssista tulee olemaan 14.3, joka koostuu kahdesta osasta: monivalinnoista sekä laskutehtävistä. Molemmat muodostavat 25% arvosanasta, monivalinnoissa väärästä vastauksesta tulee -1/3 pistettä. Kokeessa ei saa käyttää graafista laskinta, laskinta jossa on muistia taikka ohjelmoitavia laskimia. Tämä kurssi on pakollinen paikallisille.

13438 3D printing and fabrication – 4,5 credits

Kurssin pääaiheena on 3D-tulostus ja todellisuudessa vielä tarkemmin FDM (fused deposition modeling) menetelmä. Kurssilla on luentoja 1-2 kertaa viikossa, sekä viikoittain 3h labrat. Labrat koostuvat aluksi mallinnusohjelman käytöstä, sekä tulostuksen harjoittelusta. Joka kerta tulostetaan joku fyysinen kappale. Mallinukseen käytetään OnShape -ohjelmaa, joka on siis pilvipohjainen ohjelma. Kun ensimmäiset kolme labraa on suoritettu, on aika aloittaa ryhmätyö. Ryhmätyössä pitää luoda/keksiä joku funktionaalinen ”tuote”, jonka opettaja hyväksyy tai ei hyväksy. Eli kyseisellä kappaleella pitää olla joku toiminto/käyttötarkoitus, pelkkä kuution tulostaminen ei onnistu. Tämän jälkeen kyseinen kappale mallinnetaan ja tulostetaan. Tämä kurssi vastaa pieneltä osin LUT:n 3D-printing -kurssia. Kurssin viimeisillä luennoilla käydään vielä pikaisesti läpi laserleikkaus sekä CNC työstö. Kurssin lopuksi on tentti, ja kurssin pitäisi päättyä huhtikuun alkupuolella.

Kurssin luennoilla keskitytään välillä todella pieniin yksityiskohtiin, kuten esimerkiksi 3D tulostimen tulostuspäätä liikuttavan sähkömoottorin aiheuttamiin kiihtyvyyksiin ja niiden laskentaan, kun taas esimerkiksi tukirakenteiden sekä suunnittelun vapaudet/rajoitukset vain mainitaan ohimennen kurssilla. Kuitenkin mielenkiintoinen kurssi, joka ei vaadi ihan hirveästi ponnisteluja. Kurssi on kaikilta osin englanniksi.

13445 Practical cases in strategic management and entrepreneurship – 4,5 credits

Tällä kurssilla ideana on lähetä kehittämään ideasta yritys. Heti toisella luennolla jokaisen piti pitsata (pitää hissipuhe) omasta ideastaan, josta voisi perustaa yrityksen. Tämän jälkeen äänestettiin parhaat ja näiden päälle luotiin 3hlö ryhmät, joissa ei saanut olla samaa kansalaisuutta. Luennot ovat todella interaktiivisia, sekä opettaja on todella innostunut aiheesta. Hänellä on itsellä yritys ja on väitellyt UPV:sta tohtoriksi.

Kurssi koostuu luennoista, 2 kertaa viikossa sekä labroista. Myös joka toinen viikko ensimmäisellä luennolla käsitellään case study, johon on pitänyt valmistautua etukäteen. Nämä vaikuttavat arvosanaan, tosin todella vähän. Labrat ovat joka toinen viikko ja kestävät 2,5h. Labroissa kehitetään ideaa edelleen ja tehdään tähän liittyviä palautettavia tehtäviä. Kurssi on kokonaan englanniksi, jonka takia kurssilla onkin lähes pelkästään vaihtareita (1 paikallinen on sinne eksynyt). Tämäkin on paikalliselle vapaavalintainen kurssi, joka loppuu huhtikuun puolessavälissä. Kurssin lopuksi jokainen ryhmä esittää aikaansaamansa työn, eli ”ideasta-tuotteeksi”. Kuitenkaan ei tarvitse mitään konkreettista tuotetta valmistaa, mikäli ei halua. Tarkoitus on luoda ”business plan” kuvitteelliselle yritykselle.

Kurssi on ollut itselle mielenkiintoinen, sillä tällä kurssilla ollut hieman erilainen lähestymistapa samaan aiheeseen, kuin LUT:n kurssilla Uuden liiketoiminnan luominen. Täällä on keskitytty koko ajan olemassa olevan ongelman ratkaisemiseen, sekä siihen miten tällä ongelmalla voidaan tuottaa mahdollisimman paljon voittoa. Jatkuvasti myös tsekataan miten idean kehittyminen etenee, sekä onko alkuperäisestä ideasta pidetty kiinni turhankin paljon vai onko pystytty kehittämään ideaa ongelman suuntaan, jotta ongelma voidaan tosiaankin ratkaista. Kurssi ei vaadi mitenkään suurta määrää työtä, oikeastaan vaaditut tehtävät pystyy ratkaisemaan helpohkosti, mutta mitä paremmin teet hommasi – sitä kauemmin se vie aikaa. Kurssi on kokonaan englanniksi eikä ole tenttiä. Arvosana koostuu aktiivisuudesta, ryhmätyöstä sekä case studeista.

13232 Innovación y Emprendimiento – 4,5 credits

Kurssin alussa itsellä oli suuria vaikeuksia saada selvää opettajan puheesta, sillä hän puhuu todella epäselvästi espanjaa. Mutta pikkuhiljaa alkaa tämäkin sujumaan. Kurssilla on tähän mennessä alettu tekemään yhtä harjoitustyötä, mikä liittyy patentteihin. Harjoitustyöt tehdään ryhmissä joissa maksimi henkilömäärä oli kolme, mutta itse pääsin onneksi mukaan ryhmään jossa oli jo kolme henkeä, kaksi paikallista sekä yksi norjalainen. Opettaja ilmeisesti huomasi hieman takkuilevan espanjankieleni, joten armahti tässä asiassa. Nyt yhteistyömme on sujunut todella hyvin ja paikalliset ovat todella avuliaita jeesailemaan mikäli on tullut vaikeuksia espanjan kanssa. Ryhmätyössä aluksi piti valita joku tuote, joka on kehittynyt vuosien saatossa, me valitsimme lastenkärryt. Tämän jälkeen loimme ohjelmalla, jonka nimeä en muista, historiapuun patenttien kehittymisestä. Näiden pohjalta on tarkoitus kirjoittaa lastenkärryjen kehittymisestä raportti, mielenkiinnolla odotan että pääsen sinne espanjaa kirjoittelemaan.

Tällä kurssilla on lopuksi tentti, joten tätä kurssia ei ole mahdollista välikokein suorittaa. Luennoilla yleensä luennoitsija käy päivän aiheen läpi, jonka jälkeen on jonkunlainen interaktiivinen keskustelu, väittely tai muu harjoitus. Väittelyissä varsinkin itse on saanut pysyä aika hiljaa, sillä ihan ei vielä espanja niin liukkaasti lähde, että voisi alkaa väittelemään esimerkiksi aiheesta: ”Kenellä on keksinnöistä moraalinen vastuu?”.

13458 Español III General B1 – 4,5 credits

Espanjan kurssi on ollut tähän asti todella iso pettymys. Odotukset olivat todella korkealla Gandían kurssin jälkeen, mutta tällä kurssilla ryhmän koko on todella suuri, 30-45 opiskelijaa. Lisäksi opettaja ei ole suunnitellut oppituntejaan etukäteen ja tunnit ovatkin todella sekavia. Kuitenkin kurssi nyt pakottaa itseni hieman pänttäämään kielioppia, sillä muuten se jäisi aika vähälle. Kursseja on kuitenkin monta, myös samaa tasoa, joten on myös paljon eri opettajia. Kuitenkin kaikilla kavereillani on myös samoja kokemuksia espanjan tunneilta, ettei hirveän tasokasta ole. Osa opettajista tsekkaa tarkempaan läsnäolon ja läksyt, osa hieman löyhemmin. Kuten arvata saattaakin, meidän opettajaa ei kiinnosta pätkääkään ketä tunneilla on ja mitä ihmiset siellä tekevät. Osa tekee siellä esimerkiksi harjoitustöitä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti