Kurssit ja koulun alku
Kun Gandian kielikurssilta oli
todistukset saatu kouraan, oli aika suunnata kohti Valenciaa. Tämä matka
taittui mukavasti junalla, matka kesti noin tunnin verran. Valenciassa asuttiin
siis ensimmäinen viikko Airbnb kämpässä, kun suurin osa vuokrasoppareista
täällä aloitetaan 1. helmikuuta, jollei halua viikosta maksaa koko kuun tai
puolikkaan kuun vuokraa. Airbnb siis osoittautui huomattavasti halvemmaksi
vaihtoehdoksi.
Koulu alkoi siis infoluennolla,
joka järjestettiin vain meille Gandian kielikurssilaisille, sillä muille
pakollinen infoluento oli ollut jo edeltävällä viikolla. Infoluennolla käytiin
käytännön asioita läpi liittyen kursseille ilmoittautumisiin, toimitettaviin
dokumentteihin sekä muihin tärkeisiin asioihin. Kannattaa osallistua! Maanantai
28.1 oli myös ensimmäinen päivä, kun kurssit alkoivat. Ensimmäisten viikkojen
aikana alkoi ensin kandikurssit, paitsi 4. vuoden kandikurssit. Myös
ensimmäisen vuoden maisterikurssit alkoivat 29 päivä, mutta loput
maisterikurssit alkoivat vasta helmikuun puolessavälissä. Myös kurssien
loppumisajankohdat vaihtelevat, joka kannattaa huomioida kurssivalinnoissa!
Tällähän siis opiskellaan
(paikalliset opiskelevat) hyvin luokkamuotoisesti, eli jokaisella ”kurssilla”
on oma ryhmänsä/luokkansa. Tämän ryhmän kanssa he opiskelevat miltei koko
tutkintonsa, eli kaikilla on samat pakolliset kurssit ja päivän aikana vain
opettaja vaihtuu luokassa. Välillä myös joitakin vaihtareita saattaa eksyä
näille kursseille, jolloin saakin paljon katseita osakseen. Luokkamuotoinen
opiskelu aiheuttaakin vaihtareille päänvaivaa kurssivalintojen kanssa, sillä
päällekkäisyyksiä ei sallita. Pakollisten kurssien lisäksi koululla on tiettyjä
kursseja, joita paikalliset saavat valita vapaasti, mikäli kokevat aiheen
kiinnostavaksi. Nämä kurssit ovatkin yleensä hieman iisimpiä, eli vaativat
vähemmän työtä sekä loppuvat jo huhtikuun aikana. Vapaaehtoisilla kursseilla on
myös pääasiassa pienemmät luokkakoot, jolloin myös opetus on tehokkaampaa sekä
interaktiivisempaa.
Tällä hetkellä (vko 10-11) täällä
on paljon välikokeita, eli osa kursseista on mahdollista suorittaa kahdella
välikokeella. Seuraavassa käynkin nopeasti läpi mille kursseille olen täällä
nyt osallistunut, sekä mitä mietteitä niistä on herännyt.
11422 Technología de Materiales – 4,5 credits
Kurssia valitessani ajattelin,
että kurssi olisi enemmänkin materiaalivalintoja sekä metallurgiaa koskevaa.
Kuitenkin ensimmäisten viikkojen aikana kävi selväksi, että kurssi on enemmän
tai vähemmän LUT:n Teräsrakenteet 1 -kurssia vastaava kurssi. Kurssi koostuu
luennoista, sekä kolmesta laboratoriosta. Luentoja on kaksi kertaa viikossa, ja
arvostelu tapahtuu pelkästään tentin perusteella, taikka kahden välikokeen.
Opetus ja materiaali on espanjaksi, mutta kokeet on mahdollista suorittaa
englanniksi. Opettaja ei kerää nimiä luennoilla, eli yksi niistä harvoista
kursseista, joissa ei ole luentopakkoa. Tämä on tietenkin vain yhden opettajan
kohdalla, muista ryhmistä ja opettajista en osaa sanoa. Ensimmäisessä labrassa
harjoiteltiin käyttämään tunkeumanestettä, magneettijauhetarkastusta sekä
ultraäänitarkastusta. Labra kesti 3 tuntia ja labramestari kierteli kyselemässä
kysymyksiä kaikilta koko kolmen tunnin ajan.
Välikoe tästä kurssista tulee
olemaan 14.3, joka koostuu kahdesta osasta: monivalinnoista sekä laskutehtävistä.
Molemmat muodostavat 25% arvosanasta, monivalinnoissa väärästä vastauksesta
tulee -1/3 pistettä. Kokeessa ei saa käyttää graafista laskinta, laskinta jossa
on muistia taikka ohjelmoitavia laskimia. Tämä kurssi on pakollinen
paikallisille.
13438 3D printing and fabrication – 4,5 credits
Kurssin pääaiheena on 3D-tulostus
ja todellisuudessa vielä tarkemmin FDM (fused deposition modeling) menetelmä.
Kurssilla on luentoja 1-2 kertaa viikossa, sekä viikoittain 3h labrat. Labrat
koostuvat aluksi mallinnusohjelman käytöstä, sekä tulostuksen harjoittelusta.
Joka kerta tulostetaan joku fyysinen kappale. Mallinukseen käytetään OnShape
-ohjelmaa, joka on siis pilvipohjainen ohjelma. Kun ensimmäiset kolme labraa on
suoritettu, on aika aloittaa ryhmätyö. Ryhmätyössä pitää luoda/keksiä joku
funktionaalinen ”tuote”, jonka opettaja hyväksyy tai ei hyväksy. Eli kyseisellä
kappaleella pitää olla joku toiminto/käyttötarkoitus, pelkkä kuution
tulostaminen ei onnistu. Tämän jälkeen kyseinen kappale mallinnetaan ja tulostetaan.
Tämä kurssi vastaa pieneltä osin LUT:n 3D-printing -kurssia. Kurssin
viimeisillä luennoilla käydään vielä pikaisesti läpi laserleikkaus sekä CNC
työstö. Kurssin lopuksi on tentti, ja kurssin pitäisi päättyä huhtikuun
alkupuolella.
Kurssin luennoilla keskitytään
välillä todella pieniin yksityiskohtiin, kuten esimerkiksi 3D tulostimen
tulostuspäätä liikuttavan sähkömoottorin aiheuttamiin kiihtyvyyksiin ja niiden
laskentaan, kun taas esimerkiksi tukirakenteiden sekä suunnittelun
vapaudet/rajoitukset vain mainitaan ohimennen kurssilla. Kuitenkin
mielenkiintoinen kurssi, joka ei vaadi ihan hirveästi ponnisteluja. Kurssi on
kaikilta osin englanniksi.
13445 Practical cases in strategic management and entrepreneurship – 4,5 credits
Tällä kurssilla ideana on lähetä
kehittämään ideasta yritys. Heti toisella luennolla jokaisen piti pitsata
(pitää hissipuhe) omasta ideastaan, josta voisi perustaa yrityksen. Tämän
jälkeen äänestettiin parhaat ja näiden päälle luotiin 3hlö ryhmät, joissa ei
saanut olla samaa kansalaisuutta. Luennot ovat todella interaktiivisia, sekä
opettaja on todella innostunut aiheesta. Hänellä on itsellä yritys ja on
väitellyt UPV:sta tohtoriksi.
Kurssi koostuu luennoista, 2
kertaa viikossa sekä labroista. Myös joka toinen viikko ensimmäisellä luennolla
käsitellään case study, johon on pitänyt valmistautua etukäteen. Nämä
vaikuttavat arvosanaan, tosin todella vähän. Labrat ovat joka toinen viikko ja
kestävät 2,5h. Labroissa kehitetään ideaa edelleen ja tehdään tähän liittyviä palautettavia
tehtäviä. Kurssi on kokonaan englanniksi, jonka takia kurssilla onkin lähes
pelkästään vaihtareita (1 paikallinen on sinne eksynyt). Tämäkin on
paikalliselle vapaavalintainen kurssi, joka loppuu huhtikuun puolessavälissä.
Kurssin lopuksi jokainen ryhmä esittää aikaansaamansa työn, eli
”ideasta-tuotteeksi”. Kuitenkaan ei tarvitse mitään konkreettista tuotetta
valmistaa, mikäli ei halua. Tarkoitus on luoda ”business plan” kuvitteelliselle
yritykselle.
Kurssi on ollut itselle
mielenkiintoinen, sillä tällä kurssilla ollut hieman erilainen lähestymistapa
samaan aiheeseen, kuin LUT:n kurssilla Uuden liiketoiminnan luominen. Täällä on
keskitytty koko ajan olemassa olevan ongelman ratkaisemiseen, sekä siihen miten
tällä ongelmalla voidaan tuottaa mahdollisimman paljon voittoa. Jatkuvasti myös
tsekataan miten idean kehittyminen etenee, sekä onko alkuperäisestä ideasta
pidetty kiinni turhankin paljon vai onko pystytty kehittämään ideaa ongelman
suuntaan, jotta ongelma voidaan tosiaankin ratkaista. Kurssi ei vaadi mitenkään
suurta määrää työtä, oikeastaan vaaditut tehtävät pystyy ratkaisemaan
helpohkosti, mutta mitä paremmin teet hommasi – sitä kauemmin se vie aikaa. Kurssi
on kokonaan englanniksi eikä ole tenttiä. Arvosana koostuu aktiivisuudesta,
ryhmätyöstä sekä case studeista.
13232 Innovación y Emprendimiento – 4,5 credits
Kurssin alussa itsellä oli suuria
vaikeuksia saada selvää opettajan puheesta, sillä hän puhuu todella epäselvästi
espanjaa. Mutta pikkuhiljaa alkaa tämäkin sujumaan. Kurssilla on tähän mennessä
alettu tekemään yhtä harjoitustyötä, mikä liittyy patentteihin. Harjoitustyöt
tehdään ryhmissä joissa maksimi henkilömäärä oli kolme, mutta itse pääsin
onneksi mukaan ryhmään jossa oli jo kolme henkeä, kaksi paikallista sekä yksi
norjalainen. Opettaja ilmeisesti huomasi hieman takkuilevan espanjankieleni,
joten armahti tässä asiassa. Nyt yhteistyömme on sujunut todella hyvin ja
paikalliset ovat todella avuliaita jeesailemaan mikäli on tullut vaikeuksia espanjan
kanssa. Ryhmätyössä aluksi piti valita joku tuote, joka on kehittynyt vuosien
saatossa, me valitsimme lastenkärryt. Tämän jälkeen loimme ohjelmalla, jonka
nimeä en muista, historiapuun patenttien kehittymisestä. Näiden pohjalta on
tarkoitus kirjoittaa lastenkärryjen kehittymisestä raportti, mielenkiinnolla
odotan että pääsen sinne espanjaa kirjoittelemaan.
Tällä kurssilla on lopuksi tentti,
joten tätä kurssia ei ole mahdollista välikokein suorittaa. Luennoilla yleensä
luennoitsija käy päivän aiheen läpi, jonka jälkeen on jonkunlainen
interaktiivinen keskustelu, väittely tai muu harjoitus. Väittelyissä varsinkin
itse on saanut pysyä aika hiljaa, sillä ihan ei vielä espanja niin liukkaasti
lähde, että voisi alkaa väittelemään esimerkiksi aiheesta: ”Kenellä on keksinnöistä
moraalinen vastuu?”.
13458 Español III General B1 – 4,5 credits
Espanjan kurssi on ollut tähän asti todella iso pettymys. Odotukset
olivat todella korkealla Gandían kurssin jälkeen, mutta tällä kurssilla ryhmän koko
on todella suuri, 30-45 opiskelijaa. Lisäksi opettaja ei ole suunnitellut
oppituntejaan etukäteen ja tunnit ovatkin todella sekavia. Kuitenkin kurssi nyt
pakottaa itseni hieman pänttäämään kielioppia, sillä muuten se jäisi aika
vähälle. Kursseja on kuitenkin monta, myös samaa tasoa, joten on myös paljon
eri opettajia. Kuitenkin kaikilla kavereillani on myös samoja kokemuksia
espanjan tunneilta, ettei hirveän tasokasta ole. Osa opettajista tsekkaa tarkempaan
läsnäolon ja läksyt, osa hieman löyhemmin. Kuten arvata saattaakin, meidän opettajaa
ei kiinnosta pätkääkään ketä tunneilla on ja mitä ihmiset siellä tekevät. Osa tekee
siellä esimerkiksi harjoitustöitä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti